http://www.trenujesz.pl/wiadomosc/jak-wybrac-bieznie-do-biegania-w-domu-ktora-bedzie-najlepsza/4209/ 2017-10-18 08:41:05.000000

Jak wybrać bieżnie do biegania w domu? Która będzie najlepsza?

Wpływ regularnej aktywności fizycznej na poprawę kondycji organizmu został potwierdzony wielokrotnie. Potrzebuje on częstego ruchu, dlatego warto mu go dostarczyć. Co najważniejsze, możemy robić to w domu – wystarczy zakupić odpowiedni sprzęt. Przykładem tego jest bieżnia.

Zmuszenie się do częstego biegania po lesie czy w parku, zwłaszcza w przypadku niekorzystnej pogody, nie jest zadaniem łatwym. Ilość piętrzących się trudności związanych chociażby z koniecznością wyznaczania tras i – o zgrozo! – wyjściem z domu skutecznie zniechęca nas do biegania. Wszystkie te problemy odejdą w niepamięć, jeżeli zdecydujemy się na zakup bieżni. Podpowiadamy, w jaki sposób z niej korzystać i na co zwrócić uwagę podczas jej zakupu.

Bieżnia – czy warto?

Zacznijmy od kwestii fundamentalnej. Czy jest w ogóle sens kupować urządzenie do biegania w domu? Choć wydawać by się mogło, że aby biegać potrzebujemy wyłącznie butów, bieżnia może znacząco urozmaicić ten proces. Oczywiście wszystko dzięki zróżnicowanym programom treningowym. Wszystko to może przełożyć się na maksymalizację uzyskiwanych osiągów.

 

Zalety i wady bieżni

ZALETY

  • Możliwość trenowanie bez wychodzenia z domy.
  • Bogate plany treningowe.
  • Obsługa trybów biegowych (np. bieg pod górę).
  • Funkcje monitorujące postępy i kontrolujące puls, tempo biegu i spalane kalorie.
  • Możliwość trenowania i oglądania telewizji.

WADY

  • Duże rozmiary urządzenia.
  • Wysoka cena.
  • Głośna praca.

Na co pomaga bieżnia?

Przede wszystkim pomoże nam rozwinąć masę mięśniową i zgubić zbędne kilogramy. Przyjmuje się, że przebiegnięcie 15 metrów pozwala spali 1 kilokalorii. Łatwo więc dojść do wniosku, jak duże mogą być korzyści z korzystania z tego typu urządzenia. Skutecznie więc odchudza brzuch, a do tego jest zdrowa.

Warto wiedzieć!

Badania pokazują, że korzystanie z bieżni może być zdrowsze od biegania tradycyjnego. Mowa przede wszystkim o stawach, które na omawianym urządzeniu są poddawane mniejszym obciążeniom, zwłaszcza jeżeli porównamy to do biegania po asfalcie. Bieżnia domowa jest również wolna od nierówności, a także umożliwia dostosowania obciążeń, co także nie jest bez znaczenia.

Bieżnia – jak wybrać?

Skoro już wiemy, jak korzystna może okazać się bieżnia, warto zastanowić się, na co zwracać uwagę podczas jej wyboru. Istotnych kwestii jest co najmniej kilka.

Rodzaj

Poszczególne urządzenia różnią się między sobą przede wszystkim konstrukcją oraz sposobem działania. Biorąc to pod uwagę, wymieniane są:

  • Bieżnia mechaniczna – należy ona do najtańszych typów urządzeń, a to dlatego, że nie jest napędzana silnikiem. Pas, po którym biegamy jest wprawiany w ruch przez nas samych. Korzystanie z bieżni manualnej może być więc trudniejsze dla początkujących, posiada ona również mniej funkcji dostosowawczych,
  • Bieżnia elektryczna – pas biegowy napędzany jest przez silnik, dlatego możemy dostosować jego prędkość. Urządzenia tego typu umożliwiają zastosowanie rozmaitych programów różniących się kątem nachylenia pasa, prędkością i intensywnością. Oczywiście tego typu bieżnie są droższe,
  • Bieżnia antygrawitacyjna – bardzo nowoczesne urządzenie, które pozwala znacząco odciążyć nasz organizm. Dzięki temu możemy biegać więcej. Bieżnia ta zalecana jest również osobom powracającym do aktywności po znaczącej kontuzji. Jej wadą jest bardzo wysoka cena, dlatego korzysta się z niej raczej w klubach fitness,
  • Bieżnia ciśnieniowa – wyposażona jest w specjalną kapsułę, która generuje podciśnienie, co przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Moc silnika

Dotyczy to bieżni elektrycznej. Urządzenia o mocy koło 2 KM nadają się wyłącznie do truchtu. Jeżeli zależy nam więc większym obciążeniu, decydujmy się na modele mocniejsze.

Obciążenie

Podawane jest w kilogramach i powinno zostać dostosowane do wagi naszego ciała. Zakupić można bieżnie 100 kg, 120, a nawet 150 kg.

Rozmiar pasa biegowego

Zbyt krótka bądź zbyt wąska bieżnia do biegania będzie niewygodna, dlatego warto dopasować te parametry do naszego wzrostu. Dla osób wysokich odpowiednia będzie bieżnia o wymiarach 176x78,5 cm.

Funkcje i dodatkowe wyposażenie

Może być tego bardzo dużo. Wymienić należy przede wszystkim funkcje kontroli pulsu i spalanej tkanki tłuszczowej, zabezpieczenia przed upadkiem, programy treningowe, głośniki czy miejsce na bidon. Bardzo popularna jest również bieżnia z masażerem.

Cena

Bieżnie mechaniczne spokojnie zakupimy do 1000 złotych. Modele elektryczne wyposażone w wiele dodatkowych funkcji mogą kosztować 1500, 2500, a nawet 3000 złotych.

Najczęściej wybierane bieżnie w trenujesz.pl

Jak korzystać z bieżni?

Chcąc w sposób skuteczny, a zarazem bezpieczny korzystać z możliwości tego urządzenia, warto zaznajomić się z kilkoma przydatnymi wskazówkami.

  • Nie zapomnij o rozciąganiu! Ćwiczenia rozciągające to podstawa także podczas treningu na bieżni.
  • Najpierw uruchom bieżnię, potem na nią wejdź. Oczywiście zacznijcie od małych prędkości.
  • Biegnij środkiem pasa. Nasze ruchy będą wtedy naturalne, a my nie będziemy musieli się obawiać zahaczenia o elementy stałe.
  • Korzystaj z dostępnych funkcji. Dobra bieżnia umożliwia m.in. dostosowanie prędkości i kąta nachylenia pasa – warto więc urozmaicać trening.
  • Programy treningowe. Początkującym zalecany jest program składający się z trzech sekwencji: 2-minutowego spaceru, 2-minutowego truchtu i minutowego sprintu. Zaawansowaniu biegacze mogą odwrócić te proporcje i na sprint poświęcać 2-3 minuty.

Zwróć uwagę!

Wpływ na kondycję naszych mięśni i stawów mają systemy amortyzacyjne bieżni. Podczas zakupu urządzenia warto więc zwrócić uwagę na parametr określany jako „poziom amortyzacji”. Im jest on wyższy, tym lepiej.

Ile można schudnąć na bieżni?

Jest to oczywiście sprawa indywidualna, ale przyjmuje się, że godzina biegu z prędkością około 10 km/h pozwala spalić około 600 kcal.

Bieżnia w ciąży?

Tak, ale dla kobiet, które regularnie ćwiczyły jeszcze przed zajściem w ciążę. Zawsze warto również skonsultować program treningowy z lekarzem prowadzącym.

Bieżnia czy rowerek?

Efekty treningowe są podobne. Rower to mniejsze ryzyko kontuzji, zajmuje on również nieco mniej miejsca. Bieżnia jest jednak bogatsza pod względem dostępnych funkcji i programów

Bieżnia czy orbitrek?

Podczas treningu na orbitreku trenujesz wiele partii ciała - obciążane są bowiem nie tylko nogi, ale i ręce. Jest to również bardzo przydatne urządzenie dla początkujących. Dla biegaczy lepsza okaże się jednak bieżnia.

Zmuszenie się do częstego biegania po lesie czy w parku, zwłaszcza w przypadku niekorzystnej pogody, nie jest zadaniem łatwym. Ilość piętrzących się trudności związanych chociażby z koniecznością wyznaczania tras i – o zgrozo! – wyjściem z domu skutecznie zniechęca nas do biegania. Wszystkie te problemy odejdą w niepamięć, jeżeli zdecydujemy się na zakup bieżni. Podpowiadamy, w jaki sposób z niej korzystać i na co zwrócić uwagę podczas jej zakupu.

Bieżnia – czy warto?

Zacznijmy od kwestii fundamentalnej. Czy jest w ogóle sens kupować urządzenie do biegania w domu? Choć wydawać by się mogło, że aby biegać potrzebujemy wyłącznie butów, bieżnia może znacząco urozmaicić ten proces. Oczywiście wszystko dzięki zróżnicowanym programom treningowym. Wszystko to może przełożyć się na maksymalizację uzyskiwanych osiągów.

 

Zalety i wady bieżni

ZALETY

  • Możliwość trenowanie bez wychodzenia z domy.
  • Bogate plany treningowe.
  • Obsługa trybów biegowych (np. bieg pod górę).
  • Funkcje monitorujące postępy i kontrolujące puls, tempo biegu i spalane kalorie.
  • Możliwość trenowania i oglądania telewizji.

WADY

  • Duże rozmiary urządzenia.
  • Wysoka cena.
  • Głośna praca.

Na co pomaga bieżnia?

Przede wszystkim pomoże nam rozwinąć masę mięśniową i zgubić zbędne kilogramy. Przyjmuje się, że przebiegnięcie 15 metrów pozwala spali 1 kilokalorii. Łatwo więc dojść do wniosku, jak duże mogą być korzyści z korzystania z tego typu urządzenia. Skutecznie więc odchudza brzuch, a do tego jest zdrowa.

Warto wiedzieć!

Badania pokazują, że korzystanie z bieżni może być zdrowsze od biegania tradycyjnego. Mowa przede wszystkim o stawach, które na omawianym urządzeniu są poddawane mniejszym obciążeniom, zwłaszcza jeżeli porównamy to do biegania po asfalcie. Bieżnia domowa jest również wolna od nierówności, a także umożliwia dostosowania obciążeń, co także nie jest bez znaczenia.

Bieżnia – jak wybrać?

Skoro już wiemy, jak korzystna może okazać się bieżnia, warto zastanowić się, na co zwracać uwagę podczas jej wyboru. Istotnych kwestii jest co najmniej kilka.

Rodzaj

Poszczególne urządzenia różnią się między sobą przede wszystkim konstrukcją oraz sposobem działania. Biorąc to pod uwagę, wymieniane są:

  • Bieżnia mechaniczna – należy ona do najtańszych typów urządzeń, a to dlatego, że nie jest napędzana silnikiem. Pas, po którym biegamy jest wprawiany w ruch przez nas samych. Korzystanie z bieżni manualnej może być więc trudniejsze dla początkujących, posiada ona również mniej funkcji dostosowawczych,
  • Bieżnia elektryczna – pas biegowy napędzany jest przez silnik, dlatego możemy dostosować jego prędkość. Urządzenia tego typu umożliwiają zastosowanie rozmaitych programów różniących się kątem nachylenia pasa, prędkością i intensywnością. Oczywiście tego typu bieżnie są droższe,
  • Bieżnia antygrawitacyjna – bardzo nowoczesne urządzenie, które pozwala znacząco odciążyć nasz organizm. Dzięki temu możemy biegać więcej. Bieżnia ta zalecana jest również osobom powracającym do aktywności po znaczącej kontuzji. Jej wadą jest bardzo wysoka cena, dlatego korzysta się z niej raczej w klubach fitness,
  • Bieżnia ciśnieniowa – wyposażona jest w specjalną kapsułę, która generuje podciśnienie, co przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Moc silnika

Dotyczy to bieżni elektrycznej. Urządzenia o mocy koło 2 KM nadają się wyłącznie do truchtu. Jeżeli zależy nam więc większym obciążeniu, decydujmy się na modele mocniejsze.

Obciążenie

Podawane jest w kilogramach i powinno zostać dostosowane do wagi naszego ciała. Zakupić można bieżnie 100 kg, 120, a nawet 150 kg.

Rozmiar pasa biegowego

Zbyt krótka bądź zbyt wąska bieżnia do biegania będzie niewygodna, dlatego warto dopasować te parametry do naszego wzrostu. Dla osób wysokich odpowiednia będzie bieżnia o wymiarach 176x78,5 cm.

Funkcje i dodatkowe wyposażenie

Może być tego bardzo dużo. Wymienić należy przede wszystkim funkcje kontroli pulsu i spalanej tkanki tłuszczowej, zabezpieczenia przed upadkiem, programy treningowe, głośniki czy miejsce na bidon. Bardzo popularna jest również bieżnia z masażerem.

Cena

Bieżnie mechaniczne spokojnie zakupimy do 1000 złotych. Modele elektryczne wyposażone w wiele dodatkowych funkcji mogą kosztować 1500, 2500, a nawet 3000 złotych.

Najczęściej wybierane bieżnie w trenujesz.pl

Jak korzystać z bieżni?

Chcąc w sposób skuteczny, a zarazem bezpieczny korzystać z możliwości tego urządzenia, warto zaznajomić się z kilkoma przydatnymi wskazówkami.

  • Nie zapomnij o rozciąganiu! Ćwiczenia rozciągające to podstawa także podczas treningu na bieżni.
  • Najpierw uruchom bieżnię, potem na nią wejdź. Oczywiście zacznijcie od małych prędkości.
  • Biegnij środkiem pasa. Nasze ruchy będą wtedy naturalne, a my nie będziemy musieli się obawiać zahaczenia o elementy stałe.
  • Korzystaj z dostępnych funkcji. Dobra bieżnia umożliwia m.in. dostosowanie prędkości i kąta nachylenia pasa – warto więc urozmaicać trening.
  • Programy treningowe. Początkującym zalecany jest program składający się z trzech sekwencji: 2-minutowego spaceru, 2-minutowego truchtu i minutowego sprintu. Zaawansowaniu biegacze mogą odwrócić te proporcje i na sprint poświęcać 2-3 minuty.

Zwróć uwagę!

Wpływ na kondycję naszych mięśni i stawów mają systemy amortyzacyjne bieżni. Podczas zakupu urządzenia warto więc zwrócić uwagę na parametr określany jako „poziom amortyzacji”. Im jest on wyższy, tym lepiej.

Ile można schudnąć na bieżni?

Jest to oczywiście sprawa indywidualna, ale przyjmuje się, że godzina biegu z prędkością około 10 km/h pozwala spalić około 600 kcal.

Bieżnia w ciąży?

Tak, ale dla kobiet, które regularnie ćwiczyły jeszcze przed zajściem w ciążę. Zawsze warto również skonsultować program treningowy z lekarzem prowadzącym.

Bieżnia czy rowerek?

Efekty treningowe są podobne. Rower to mniejsze ryzyko kontuzji, zajmuje on również nieco mniej miejsca. Bieżnia jest jednak bogatsza pod względem dostępnych funkcji i programów

Bieżnia czy orbitrek?

Podczas treningu na orbitreku trenujesz wiele partii ciała - obciążane są bowiem nie tylko nogi, ale i ręce. Jest to również bardzo przydatne urządzenie dla początkujących. Dla biegaczy lepsza okaże się jednak bieżnia.

Kategoria: Poradniki
Data: 17.10.2017
Social