http://www.trenujesz.pl/wiadomosc/jakie-srodki-na-ochrone-stawow-ktore-beda-najlepsze/5837/ 2017-10-06 10:48:25.000000

Jakie środki na ochronę stawów? Które będą najlepsze?

Stawy to ludzkie zawiasy pozwalające na komfortowe poruszanie się po tym świecie. Chore kolana skutecznie utrudniają życie sprawiając, że odechciewa się wszystkiego. Podobnie jest gdy mowa o uszkodzonym barku, stawie skokowym, czy jakimkolwiek innym połączeniu kości.

Na uszkodzenia stawów najbardziej narażeni są sportowcy, pracownicy fizyczni i wszyscy ci, którzy intensywnie „eksploatują” swoje ciało. Zgodnie ze starą maksymą „Lepiej zapobiegać niż leczyć.” należy zadbać o odpowiednią profilaktykę. Proces leczenia jest bowiem bardzo długi, a powrót do pełnej sprawności praktycznie niemożliwy.

Problemem większości osób są urazy chrząstki stawowej. Rzadko kiedy dochodzi do jednego, dużego jej uszkodzenia. W większości przypadków kłopotem są sumujące się mikrourazy. W normalnych warunkach z tymi drobnymi uszkodzeniami organizm sam sobie radzi przeprowadzając proces bliznowacenia. Jednak gdy pojawiają się one regularnie, np. wskutek intensywnych treningów, ciało już „nie wyrabia” i dochodzi do urazu stawu.

Drugim, o wiele rzadszym kłopotem z tymi naturalnymi łącznikami, jest uszkodzenie więzadeł. Tutaj, w przeciwieństwie do urazów chrząstki stawowej, typowy jest „jeden strzał”. Dosłownie. Zerwaniu więzadła towarzyszy huk. Naderwanie nie jest aż tak „spektakularne”. Niemniej w przypadku więzadeł również zdarzają się urazy spowodowane mikrouszkodzeniami. Do ich ochrony stosuje się te same środki co do wzmacniania chrząstek.

Co na ochronę stawów?

Profilaktyka. I bynajmniej nie chodzi tutaj o jakiekolwiek dodatkowe suplementy. Przed każdym treningiem trzeba wykonać rozgrzewkę. Szczególnie dotyczy to bywalców siłowni, którzy czasami „atakują” ogromne ciężary bez wykonywania serii rozgrzewających. To błąd. Adepci innych sportów nie powinni się cieszyć, że rozgrzewka ich nie dotyczy. Jest ona konieczna w każdej dyscyplinie – bieganiu, sportach walki, crossficie, gimnastyce i wielu, wielu innych. Szachiści mogą pominąć ten element. I pokerzyści.

Jak rozgrzewać stawy?

W organizmie ludzkim można wyróżnić dwa podstawowe rodzaje stawów: zawiasowe i obrotowe. Te pierwsze pozwalają na ruch w jednej płaszczyźnie, a drugie w każdej. Podstawowa zasada brzmi: stawy należy rozgrzewać w ich płaszczyźnie ruchu. Czyli np. kolana poprzez zginanie i prostowanie (przysiad), a nie ich krążenie. Najlepszym i tradycyjnym sposobem na rozgrzanie całego ciała jest spokojny trucht. Jest to podstawowa ochrona stawów dla biegaczy, a powinna być stosowana przez wszystkich sportowców.

Najczęściej wybierane środki do ochrony stawów:

Jaki suplement na stawy?

Ochrona stawów kolanowych, jak zresztą wszystkich, jest bardzo ważna. Dlatego wiele osób decyduje się na suplementację. Najczęściej na ochronę stawów dla sportowców polecane są następujące środki:

  • Siarczan glukozaminy
  • Siarczan chondroityny

Od lat prowadzony jest spór czy te środki faktycznie pomagają w regeneracji stawów. Badanie wykonywane w ostatnich dekadach często sobie przeczą. Te starsze stwierdzają bowiem, że faktyczne działają, inne natomiast, że nie zaobserwowano różnicy w grupie je przyjmującej w stosunku do zażywającej placebo.

Przełom nastąpił w roku 2014 gdy długofalowe, australijskie badania LEGS wykazały, że dopiero kombinacja obu tych substancji pozytywnie wpływa na ochronę chrząstki i ewentualne leczenie powstałych uszkodzeń. Pokazały one również, że stosowanie ich osobno nie daje rezultatów.

Minusem stosowania jakichkolwiek tego rodzaju środków jest nieco większe obciążenie nerek i wątroby. Nie jest to ogromna różnica, niemniej dla sportowca korzystającego z wielu różnych odżywek i, nie ukrywajmy, sterydów, może to być istotne. Natomiast osoby należące do grona „przeciętnych” mogą „zaryzykować” ich stosowaniem.

Innym środkiem, również często polecanym na ochronę stawów, jest kolagen. Z nim sprawa jest nieco bardziej „śliska”. Tutaj brakuje przełomowych badań. Opierając się jednak na opiniach wielu osób można stwierdzić, że faktycznie on działa. Ciężko jednak oddzielić tutaj efekt placebo. Niektórzy lekarze twierdzą, że przyjmowanie kolagenu może nawet osłabić stawy – organizm przestaje go wytwarzać.

Jeśli jednak ktoś się zdecyduje, jaki kolagen na stawy jest najlepszy? Przede wszystkim w odpowiedniej formie. Tzn. można go znaleźć w formie kapsułek, tabletek czy proszku. To jest główna różnica pomiędzy produktami. Taka sama jest zresztą odpowiedź na pytanie: jaka glukozamina na stawy?, czy jaka chondroityna na stawy?

Jaki steryd na stawy?

Leki steroidowe są czasami stosowane przy Reumatoidalnym Zapaleniu Stawów. Są to jednak pojedyncze przypadki, po konsultacji z lekarzem. Nigdy nie należy przyjmować sterydów bez konsultacji ze specjalistą. Większość tych środków stosowanych „na własną rękę” zamiast pomóc jedynie szkodzi. Sterydy mają bowiem negatywny wpływ na zdrowie kości i stawów. M.in. dlatego kulturyści cierpią na ich bóle.

Stawy – objawy uszkodzeń

Pierwszym objawem jest ból stawów pojawiający się najczęściej rano lub podczas konkretnych czynności, który ustaje po kilku chwilach. Nie można go bagatelizować. Najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji jest konsultacja z ortopeda.

„Strzelanie”

Wiele osób błędnie interpretuje „strzelanie” stawów jako objaw choroby. Dlaczego stawy strzelają? Przyczyna jest trywialna. Wszystko przez pęcherzyki gazu znajdujące się w mazi stawowej, które pojawiają się w trakcie jej „rozciągania”. Następnie nagle „wybuchają” wydając charakterystyczny trzask.

„Sztywnienie” stawów

Dlaczego stawy sztywnieją i co to oznacza? Może to być objaw różnych chorób. Nie należy tego bagatelizować. Może świadczyć np. o reumatoidalnych chorobach, boreliozie i wielu innych problemach. Zawsze w takiej sytuacji należy udać się do dobrego specjalisty.

Jaki lek na stawy?

Co gdy się zachoruje, jaki lek wtedy wybrać? Przepisanie odpowiedniego środka to kompetencja lekarza po odpowiednim rozpoznaniu. Zażywanie leków to nie zabawa w piaskownicy i źle polecony środek może zaszkodzić. I to bardzo.

Na uszkodzenia stawów najbardziej narażeni są sportowcy, pracownicy fizyczni i wszyscy ci, którzy intensywnie „eksploatują” swoje ciało. Zgodnie ze starą maksymą „Lepiej zapobiegać niż leczyć.” należy zadbać o odpowiednią profilaktykę. Proces leczenia jest bowiem bardzo długi, a powrót do pełnej sprawności praktycznie niemożliwy.

Problemem większości osób są urazy chrząstki stawowej. Rzadko kiedy dochodzi do jednego, dużego jej uszkodzenia. W większości przypadków kłopotem są sumujące się mikrourazy. W normalnych warunkach z tymi drobnymi uszkodzeniami organizm sam sobie radzi przeprowadzając proces bliznowacenia. Jednak gdy pojawiają się one regularnie, np. wskutek intensywnych treningów, ciało już „nie wyrabia” i dochodzi do urazu stawu.

Drugim, o wiele rzadszym kłopotem z tymi naturalnymi łącznikami, jest uszkodzenie więzadeł. Tutaj, w przeciwieństwie do urazów chrząstki stawowej, typowy jest „jeden strzał”. Dosłownie. Zerwaniu więzadła towarzyszy huk. Naderwanie nie jest aż tak „spektakularne”. Niemniej w przypadku więzadeł również zdarzają się urazy spowodowane mikrouszkodzeniami. Do ich ochrony stosuje się te same środki co do wzmacniania chrząstek.

Co na ochronę stawów?

Profilaktyka. I bynajmniej nie chodzi tutaj o jakiekolwiek dodatkowe suplementy. Przed każdym treningiem trzeba wykonać rozgrzewkę. Szczególnie dotyczy to bywalców siłowni, którzy czasami „atakują” ogromne ciężary bez wykonywania serii rozgrzewających. To błąd. Adepci innych sportów nie powinni się cieszyć, że rozgrzewka ich nie dotyczy. Jest ona konieczna w każdej dyscyplinie – bieganiu, sportach walki, crossficie, gimnastyce i wielu, wielu innych. Szachiści mogą pominąć ten element. I pokerzyści.

Jak rozgrzewać stawy?

W organizmie ludzkim można wyróżnić dwa podstawowe rodzaje stawów: zawiasowe i obrotowe. Te pierwsze pozwalają na ruch w jednej płaszczyźnie, a drugie w każdej. Podstawowa zasada brzmi: stawy należy rozgrzewać w ich płaszczyźnie ruchu. Czyli np. kolana poprzez zginanie i prostowanie (przysiad), a nie ich krążenie. Najlepszym i tradycyjnym sposobem na rozgrzanie całego ciała jest spokojny trucht. Jest to podstawowa ochrona stawów dla biegaczy, a powinna być stosowana przez wszystkich sportowców.

Najczęściej wybierane środki do ochrony stawów:

Jaki suplement na stawy?

Ochrona stawów kolanowych, jak zresztą wszystkich, jest bardzo ważna. Dlatego wiele osób decyduje się na suplementację. Najczęściej na ochronę stawów dla sportowców polecane są następujące środki:

  • Siarczan glukozaminy
  • Siarczan chondroityny

Od lat prowadzony jest spór czy te środki faktycznie pomagają w regeneracji stawów. Badanie wykonywane w ostatnich dekadach często sobie przeczą. Te starsze stwierdzają bowiem, że faktyczne działają, inne natomiast, że nie zaobserwowano różnicy w grupie je przyjmującej w stosunku do zażywającej placebo.

Przełom nastąpił w roku 2014 gdy długofalowe, australijskie badania LEGS wykazały, że dopiero kombinacja obu tych substancji pozytywnie wpływa na ochronę chrząstki i ewentualne leczenie powstałych uszkodzeń. Pokazały one również, że stosowanie ich osobno nie daje rezultatów.

Minusem stosowania jakichkolwiek tego rodzaju środków jest nieco większe obciążenie nerek i wątroby. Nie jest to ogromna różnica, niemniej dla sportowca korzystającego z wielu różnych odżywek i, nie ukrywajmy, sterydów, może to być istotne. Natomiast osoby należące do grona „przeciętnych” mogą „zaryzykować” ich stosowaniem.

Innym środkiem, również często polecanym na ochronę stawów, jest kolagen. Z nim sprawa jest nieco bardziej „śliska”. Tutaj brakuje przełomowych badań. Opierając się jednak na opiniach wielu osób można stwierdzić, że faktycznie on działa. Ciężko jednak oddzielić tutaj efekt placebo. Niektórzy lekarze twierdzą, że przyjmowanie kolagenu może nawet osłabić stawy – organizm przestaje go wytwarzać.

Jeśli jednak ktoś się zdecyduje, jaki kolagen na stawy jest najlepszy? Przede wszystkim w odpowiedniej formie. Tzn. można go znaleźć w formie kapsułek, tabletek czy proszku. To jest główna różnica pomiędzy produktami. Taka sama jest zresztą odpowiedź na pytanie: jaka glukozamina na stawy?, czy jaka chondroityna na stawy?

Jaki steryd na stawy?

Leki steroidowe są czasami stosowane przy Reumatoidalnym Zapaleniu Stawów. Są to jednak pojedyncze przypadki, po konsultacji z lekarzem. Nigdy nie należy przyjmować sterydów bez konsultacji ze specjalistą. Większość tych środków stosowanych „na własną rękę” zamiast pomóc jedynie szkodzi. Sterydy mają bowiem negatywny wpływ na zdrowie kości i stawów. M.in. dlatego kulturyści cierpią na ich bóle.

Stawy – objawy uszkodzeń

Pierwszym objawem jest ból stawów pojawiający się najczęściej rano lub podczas konkretnych czynności, który ustaje po kilku chwilach. Nie można go bagatelizować. Najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji jest konsultacja z ortopeda.

„Strzelanie”

Wiele osób błędnie interpretuje „strzelanie” stawów jako objaw choroby. Dlaczego stawy strzelają? Przyczyna jest trywialna. Wszystko przez pęcherzyki gazu znajdujące się w mazi stawowej, które pojawiają się w trakcie jej „rozciągania”. Następnie nagle „wybuchają” wydając charakterystyczny trzask.

„Sztywnienie” stawów

Dlaczego stawy sztywnieją i co to oznacza? Może to być objaw różnych chorób. Nie należy tego bagatelizować. Może świadczyć np. o reumatoidalnych chorobach, boreliozie i wielu innych problemach. Zawsze w takiej sytuacji należy udać się do dobrego specjalisty.

Jaki lek na stawy?

Co gdy się zachoruje, jaki lek wtedy wybrać? Przepisanie odpowiedniego środka to kompetencja lekarza po odpowiednim rozpoznaniu. Zażywanie leków to nie zabawa w piaskownicy i źle polecony środek może zaszkodzić. I to bardzo.

Kategoria: Poradniki
Data: 06.10.2017
Social
5,0
6 ocen
Moja ocena
Lista komentarzy jest pusta.