http://www.trenujesz.pl/wiadomosc/profesjonalne-narzedzia-rowerowe-jaki-zestaw-wybrac/5540/ 2017-08-30 12:21:20.000000

Profesjonalne narzędzia rowerowe. Jaki zestaw wybrać?

Rower, podobnie jak każde inne urządzenie mechaniczne wymaga regularnego serwisu. Jest on o tyle istotny, że ma duży wpływ na bezpieczeństwo kolarza. Niektórzy ograniczają się wyłącznie do wiosennego przeglądu, który polega na nasmarowaniu łańcucha i dopompowania powietrza do dętek. Jest to zdecydowanie za mało aby móc cieszyć się w pełni sprawnym i wdzięcznym rowerem.

Ogólny przegląd najlepiej jest wykonywać przed każdą przejażdżką. Polega on na sprawdzeniu ciśnienia w oponach i sprawności hamulców. Ponadto podczas jazdy warto zwracać uwagę na działanie napędu. W szczególności na to jak przerzutka zmienia biegi, czy jest to wykonywane bezproblemowo i od razu po zmianie na manetce czy też w międzyczasie jest czas na zaparzenie kawy. Jeśli pojawiają się jakiekolwiek problemy, to należy zawczasu je eliminować. Pomoże to zapobiegać większym uszkodzeniom.

„Pojedyncze” narzędzia rowerowe czy zestaw?

Oba te rozwiązania mają swoje wady i zalety. Jeśli ktoś posiada już pewne narzędzia to zdecydowanie lepszym wyborem będzie kupowanie pojedynczych produktów. Jest to również lepsze rozwiązanie w przypadku osób, które zakupy wolą rozłożyć w czasie. Dzięki temu można kupować narzędzia na rower wysokiej jakości jednocześnie nie uszczuplając w znaczący sposób domowego budżetu. Jeśli jednak ktoś nie posiada nawet „płaskiej 13” to lepszym wyborem będzie zakup gotowego zestawu. Podobnie ma się rzecz z ludźmi bez jakiekolwiek pojęcia o technice, chcących dopiero zacząć przygodę z serwisem. Wtedy również lepiej będzie zainwestować w dobrze przygotowany zestaw wyposażony w wysokiej narzędzia serwisowe. Rower dzięki temu nie ucierpi.

Jakie narzędzia rowerowe kupić — podstawowy komplet

Poniżej znajduje się lista najpotrzebniejszego sprzętu dla każdego kolarza, który chce sam wykonywać przynajmniej podstawowe naprawy. Majsterkowicze posiadają zapewne prawie pełen komplet, ze względu na uniwersalność poniższych przyrządów. Warto inwestować w produkty przynajmniej ze średniej półki cenowej, bo te najtańsze szybko ulegają zniszczeniu przy okazji uszkadzając elementy roweru.

Klucze imbusowe od 1,5 do 8

Absolutny „must have” każdego rowerzysty. We współczesnych konstrukcjach to właśnie sześciokątne śruby są najpowszechniejsze. Prawie wszystkie komponenty roweru są montowane i regulowane przy ich użyciu (np. przerzutki, hamulce, sztyca, kierownica, korba). Starsze konstrukcje, te z okresu PRLu, mogą ich nie posiadać w ogóle lub w bardzo małej ilości. Niemniej od kilkunastu lat jest to obowiązujący standard.

Najczęściej wykorzystywane w kolarstwie są śruby w rozmiarach 5 i 6 mm, jednak inne również są nierzadko spotykane. Tak więc najbardziej uniwersalny będzie zestaw kluczy od 1,5 do 8 mm. Najlepsze będą te tradycyjne w kształcie litery L pozwalające na wygodne dokręcanie śrub, nawet tych wymagających użycia większej siły. Popularne są również imbusy w formie scyzoryku, które zajmują mniej miejsca. Nie są one jednak tak wygodne jak te tradycyjne.

Należy ponadto uważać na niskiej jakości najtańsze produkty, które często się wyginają, łamią i uszkadzają gniazdo śruby. Lepiej jest zainwestować więcej, bo kupując tanie rzeczy, płaci się tak naprawdę dwa razy.

Pompka lub kompresor

Pompka dostosowana do danego rodzaju wentyla to absolutne minimum. Kompresor jest zdecydowanie wygodniejszy w użyciu, jednak jeśli będzie wykorzystywany wyłącznie do serwisowania roweru, to nie warto w niego inwestować.

Śrubokręty

Następny bardzo przydatny element. Najlepsze będą krzyżaki i płaskie. Obowiązkowo w kilku rozmiarach. Na początek wystarczające są trzy — mały, średni i duży. Są one przydatne podczas regulacji przerzutek, a płaskie są również często wykorzystywane do podważania różnych przedmiotów. Ponadto wysokiej jakości komplet śrubokrętów można wykorzystać przy naprawach wielu urządzeń domowych. Każdy majsterkowicz posiada je w najróżniejszych rozmiarach.

Klucze płaskie

Obecnie odchodzą w zapomnienie na rzecz imbusów, niemniej nadal są potrzebne i na pewnych frontach w rowerach pozostaną na długo. Wykorzystywane przede wszystkim do pracy z różnego rodzaju nakrętkami. W starszych konstrukcjach są one podstawowym narzędziem. Współcześnie najczęściej będą potrzebne w rozmiarach 8, 10, 13, 15, 17. Warto mieć dwie sztuki czterech ostatnich, ponieważ są one wykorzystywane do odkręcania tzw. nakrętek kontrujących. Dobrze jest jednak kupić cały komplet, umożliwiając tym samym serwis każdego elementu nawet w starszych rowerach.

Kombinerki i obcinacz

Niezastąpione narzędzia. Kombinerki i różnego rodzaju chwytaki pozwalają na przytrzymywanie np. uciekających linek, ułatwiają ich naciąganie. Dobre będą te ze smuklejszymi końcówkami. Specjalny obcinacz do linek i pancerzy pozwoli na ich precyzyjne i łatwe docięcie.

Młotek

Stare porzekadło mówi „bez młota to nie robota”. Sprawdza się to również w warsztacie. Czasami trzeba użyć siły żeby uwolnić jakąś śrubę, coś dobić. Najlepszy będzie młotek średniej wielkości.

Łyżki do opon

Bardzo tanie akcesorium, pozwalające ułatwić proces ściągania i zakładania opony. Najlepiej jest mieć ich przynajmniej 3 sztuki.

Klucz do szprych

Niektórzy mogą uznać zakup tego narzędzia jako zbytnią rozrzutność, jednak jest ona bardzo przydatny dla każdego kolarza. Jego cena nie przekracza kilkunastu złotych. Centrowanie kół dobrze jest wykonywać regularnie, a koszt tej usługi w serwisie nie należy do najniższych.

Nóż i taśma (najlepiej srebrna i izolacyjna)

Być może nie jest to konieczność, jednak za pomocą taśmy można doraźnie naprawić wiele elementów w rowerze, a nóż przyda się w naprawdę wielu sytuacjach.

Jakie narzędzia do roweru — komplet rozszerzony

Poniższe przyrządy nie należą do niezbędnych. Bywają one co prawda przydatne, jednak nierzadko są przystosowane do rozwiązań stosowanych przez jednego producenta. Często ich cena przekracza koszt wykonania usługi w serwisie.

Skuwacz i rozkuwacz do łańcucha

Dwa narzędzia w jednym. Dosyć tani produkt jednak obecnie rzadko wykorzystywany, ponieważ większość współczesnych łańcuchów łączona jest za pomocą spinek.

Klucz do kaset i bacik

Bacik służy do przytrzymania kasety podczas jej odkręcania przy użyciu odpowiedniego klucza. W praktyce każdy producent stosuje swoje systemy montażu kasety, w związku z czym lepiej zlecić tę wymianę serwisowi.

Klucz do korby

ISIS, Hollowtech, Octalink — nazwy brzmiące jak najnowsze wojskowe technologie w praktyce oznaczają różne sposoby montaż korby, czyli elementu, do którego przymocowane są pedały. Tutaj również warto zostawić wymianę tego elementu serwisowi.

Narzędzia do amortyzatorów

Różni producenci mogą posiadać opatentowane systemy składania amortyzatorów. Do ich demontażu niejednokrotnie potrzebny jest specjalistyczny zestaw kluczy. Ich ceny skutecznie odstraszają od zakupu. Jedynym elementem, który można rozważyć jest pompka do pompowania amortyzatora powietrznego, pozwalająca na precyzyjne sprawdzanie i ewentualne dopompowanie powietrza po ostrzejszej jeździe.

Wbijak gwiazdki do rur sterowych

Wykorzystywany do montażu nowego widelca. Bardzo wysoka cena i bardzo rzadko potrzebny przy podstawowych naprawach.

Jaki zestaw narzędzi rowerowych

Wybrany zestaw narzędzi powinien posiadać większość produktów z wcześniej opisanego podstawowego kompletu. Może w nim brakować młotka, pompki i kombinerek, ze względu na ogólną dostępność tych produktów. Niemniej cała reszta powinna się w nim znajdować. Należy zwrócić uwagę przede wszystkim na jakość narzędzi. Nie należy kierować się najniższą ceną, bo może się okazać, że konieczny będzie ponowny zakup narzędzi po ich pierwszym użyciu.

Rower — jakie narzędzia na jazdę

Poniżej znajduje się absolutne minimum, które jest potrzebne nawet podczas krótkich wycieczek. Warto jest go mieć, ponieważ 20 kilometrów to krótki dystans dla rowerzysty, jednak wracanie taką drogą na piechotę np. z przebitą dętką nie należy do przyjemnych. Dlatego czasami warto zabrać plecak kosztem aerodynamiki i mieć przynajmniej poniższy podstawowy zestaw narzędzi.

  • Zestaw imbusów — może być w formie scyzoryka, jednak tradycyjny zestaw zajmuje bardzo mało miejsca i jest wygodniejszy w użyciu. Dlatego warto go mieć w plecaku.
  • Dętka — przebita opona to najczęstsza usterka na trasie. Jeśli nie jedzie się na Tour de Pologne z wozem zaopatrzenia, warto mieć przynajmniej jedną w pogotowiu.
  • Pompka — nienapompowana dętka nie jest zbyt przydatna. Dzięki pompce, nawet na lekko przebitej można przejechać kilka kilometrów, regularnie dobijając powietrza.
  • Łyżki do opon — zajmują niewiele miejsca, a bardzo przyspieszają proces wymiany dętki.
  • Nóż i taśma — za pomocą taśmy można na trasie naprawić prawie każdy element jak np. urwaną przerzutkę czy lampkę.

Który producent narzędzi?

Narzędzia rowerowe jakiej firmy są najlepsze? Czy będzie to któryś z producentów sprzętu rowerowego czy może specjalizujący się w produkcji narzędzi? Nie ma tutaj jednej prawidłowej odpowiedzi. Należy przede wszystkim zwracać uwagę na wysoką jakość, a nie na to jakie przedsiębiorstwo wyprodukowało daną rzecz.

Ogólny przegląd najlepiej jest wykonywać przed każdą przejażdżką. Polega on na sprawdzeniu ciśnienia w oponach i sprawności hamulców. Ponadto podczas jazdy warto zwracać uwagę na działanie napędu. W szczególności na to jak przerzutka zmienia biegi, czy jest to wykonywane bezproblemowo i od razu po zmianie na manetce czy też w międzyczasie jest czas na zaparzenie kawy. Jeśli pojawiają się jakiekolwiek problemy, to należy zawczasu je eliminować. Pomoże to zapobiegać większym uszkodzeniom.

„Pojedyncze” narzędzia rowerowe czy zestaw?

Oba te rozwiązania mają swoje wady i zalety. Jeśli ktoś posiada już pewne narzędzia to zdecydowanie lepszym wyborem będzie kupowanie pojedynczych produktów. Jest to również lepsze rozwiązanie w przypadku osób, które zakupy wolą rozłożyć w czasie. Dzięki temu można kupować narzędzia na rower wysokiej jakości jednocześnie nie uszczuplając w znaczący sposób domowego budżetu. Jeśli jednak ktoś nie posiada nawet „płaskiej 13” to lepszym wyborem będzie zakup gotowego zestawu. Podobnie ma się rzecz z ludźmi bez jakiekolwiek pojęcia o technice, chcących dopiero zacząć przygodę z serwisem. Wtedy również lepiej będzie zainwestować w dobrze przygotowany zestaw wyposażony w wysokiej narzędzia serwisowe. Rower dzięki temu nie ucierpi.

Jakie narzędzia rowerowe kupić — podstawowy komplet

Poniżej znajduje się lista najpotrzebniejszego sprzętu dla każdego kolarza, który chce sam wykonywać przynajmniej podstawowe naprawy. Majsterkowicze posiadają zapewne prawie pełen komplet, ze względu na uniwersalność poniższych przyrządów. Warto inwestować w produkty przynajmniej ze średniej półki cenowej, bo te najtańsze szybko ulegają zniszczeniu przy okazji uszkadzając elementy roweru.

Klucze imbusowe od 1,5 do 8

Absolutny „must have” każdego rowerzysty. We współczesnych konstrukcjach to właśnie sześciokątne śruby są najpowszechniejsze. Prawie wszystkie komponenty roweru są montowane i regulowane przy ich użyciu (np. przerzutki, hamulce, sztyca, kierownica, korba). Starsze konstrukcje, te z okresu PRLu, mogą ich nie posiadać w ogóle lub w bardzo małej ilości. Niemniej od kilkunastu lat jest to obowiązujący standard.

Najczęściej wykorzystywane w kolarstwie są śruby w rozmiarach 5 i 6 mm, jednak inne również są nierzadko spotykane. Tak więc najbardziej uniwersalny będzie zestaw kluczy od 1,5 do 8 mm. Najlepsze będą te tradycyjne w kształcie litery L pozwalające na wygodne dokręcanie śrub, nawet tych wymagających użycia większej siły. Popularne są również imbusy w formie scyzoryku, które zajmują mniej miejsca. Nie są one jednak tak wygodne jak te tradycyjne.

Należy ponadto uważać na niskiej jakości najtańsze produkty, które często się wyginają, łamią i uszkadzają gniazdo śruby. Lepiej jest zainwestować więcej, bo kupując tanie rzeczy, płaci się tak naprawdę dwa razy.

Pompka lub kompresor

Pompka dostosowana do danego rodzaju wentyla to absolutne minimum. Kompresor jest zdecydowanie wygodniejszy w użyciu, jednak jeśli będzie wykorzystywany wyłącznie do serwisowania roweru, to nie warto w niego inwestować.

Śrubokręty

Następny bardzo przydatny element. Najlepsze będą krzyżaki i płaskie. Obowiązkowo w kilku rozmiarach. Na początek wystarczające są trzy — mały, średni i duży. Są one przydatne podczas regulacji przerzutek, a płaskie są również często wykorzystywane do podważania różnych przedmiotów. Ponadto wysokiej jakości komplet śrubokrętów można wykorzystać przy naprawach wielu urządzeń domowych. Każdy majsterkowicz posiada je w najróżniejszych rozmiarach.

Klucze płaskie

Obecnie odchodzą w zapomnienie na rzecz imbusów, niemniej nadal są potrzebne i na pewnych frontach w rowerach pozostaną na długo. Wykorzystywane przede wszystkim do pracy z różnego rodzaju nakrętkami. W starszych konstrukcjach są one podstawowym narzędziem. Współcześnie najczęściej będą potrzebne w rozmiarach 8, 10, 13, 15, 17. Warto mieć dwie sztuki czterech ostatnich, ponieważ są one wykorzystywane do odkręcania tzw. nakrętek kontrujących. Dobrze jest jednak kupić cały komplet, umożliwiając tym samym serwis każdego elementu nawet w starszych rowerach.

Kombinerki i obcinacz

Niezastąpione narzędzia. Kombinerki i różnego rodzaju chwytaki pozwalają na przytrzymywanie np. uciekających linek, ułatwiają ich naciąganie. Dobre będą te ze smuklejszymi końcówkami. Specjalny obcinacz do linek i pancerzy pozwoli na ich precyzyjne i łatwe docięcie.

Młotek

Stare porzekadło mówi „bez młota to nie robota”. Sprawdza się to również w warsztacie. Czasami trzeba użyć siły żeby uwolnić jakąś śrubę, coś dobić. Najlepszy będzie młotek średniej wielkości.

Łyżki do opon

Bardzo tanie akcesorium, pozwalające ułatwić proces ściągania i zakładania opony. Najlepiej jest mieć ich przynajmniej 3 sztuki.

Klucz do szprych

Niektórzy mogą uznać zakup tego narzędzia jako zbytnią rozrzutność, jednak jest ona bardzo przydatny dla każdego kolarza. Jego cena nie przekracza kilkunastu złotych. Centrowanie kół dobrze jest wykonywać regularnie, a koszt tej usługi w serwisie nie należy do najniższych.

Nóż i taśma (najlepiej srebrna i izolacyjna)

Być może nie jest to konieczność, jednak za pomocą taśmy można doraźnie naprawić wiele elementów w rowerze, a nóż przyda się w naprawdę wielu sytuacjach.

Jakie narzędzia do roweru — komplet rozszerzony

Poniższe przyrządy nie należą do niezbędnych. Bywają one co prawda przydatne, jednak nierzadko są przystosowane do rozwiązań stosowanych przez jednego producenta. Często ich cena przekracza koszt wykonania usługi w serwisie.

Skuwacz i rozkuwacz do łańcucha

Dwa narzędzia w jednym. Dosyć tani produkt jednak obecnie rzadko wykorzystywany, ponieważ większość współczesnych łańcuchów łączona jest za pomocą spinek.

Klucz do kaset i bacik

Bacik służy do przytrzymania kasety podczas jej odkręcania przy użyciu odpowiedniego klucza. W praktyce każdy producent stosuje swoje systemy montażu kasety, w związku z czym lepiej zlecić tę wymianę serwisowi.

Klucz do korby

ISIS, Hollowtech, Octalink — nazwy brzmiące jak najnowsze wojskowe technologie w praktyce oznaczają różne sposoby montaż korby, czyli elementu, do którego przymocowane są pedały. Tutaj również warto zostawić wymianę tego elementu serwisowi.

Narzędzia do amortyzatorów

Różni producenci mogą posiadać opatentowane systemy składania amortyzatorów. Do ich demontażu niejednokrotnie potrzebny jest specjalistyczny zestaw kluczy. Ich ceny skutecznie odstraszają od zakupu. Jedynym elementem, który można rozważyć jest pompka do pompowania amortyzatora powietrznego, pozwalająca na precyzyjne sprawdzanie i ewentualne dopompowanie powietrza po ostrzejszej jeździe.

Wbijak gwiazdki do rur sterowych

Wykorzystywany do montażu nowego widelca. Bardzo wysoka cena i bardzo rzadko potrzebny przy podstawowych naprawach.

Jaki zestaw narzędzi rowerowych

Wybrany zestaw narzędzi powinien posiadać większość produktów z wcześniej opisanego podstawowego kompletu. Może w nim brakować młotka, pompki i kombinerek, ze względu na ogólną dostępność tych produktów. Niemniej cała reszta powinna się w nim znajdować. Należy zwrócić uwagę przede wszystkim na jakość narzędzi. Nie należy kierować się najniższą ceną, bo może się okazać, że konieczny będzie ponowny zakup narzędzi po ich pierwszym użyciu.

Rower — jakie narzędzia na jazdę

Poniżej znajduje się absolutne minimum, które jest potrzebne nawet podczas krótkich wycieczek. Warto jest go mieć, ponieważ 20 kilometrów to krótki dystans dla rowerzysty, jednak wracanie taką drogą na piechotę np. z przebitą dętką nie należy do przyjemnych. Dlatego czasami warto zabrać plecak kosztem aerodynamiki i mieć przynajmniej poniższy podstawowy zestaw narzędzi.

  • Zestaw imbusów — może być w formie scyzoryka, jednak tradycyjny zestaw zajmuje bardzo mało miejsca i jest wygodniejszy w użyciu. Dlatego warto go mieć w plecaku.
  • Dętka — przebita opona to najczęstsza usterka na trasie. Jeśli nie jedzie się na Tour de Pologne z wozem zaopatrzenia, warto mieć przynajmniej jedną w pogotowiu.
  • Pompka — nienapompowana dętka nie jest zbyt przydatna. Dzięki pompce, nawet na lekko przebitej można przejechać kilka kilometrów, regularnie dobijając powietrza.
  • Łyżki do opon — zajmują niewiele miejsca, a bardzo przyspieszają proces wymiany dętki.
  • Nóż i taśma — za pomocą taśmy można na trasie naprawić prawie każdy element jak np. urwaną przerzutkę czy lampkę.

Który producent narzędzi?

Narzędzia rowerowe jakiej firmy są najlepsze? Czy będzie to któryś z producentów sprzętu rowerowego czy może specjalizujący się w produkcji narzędzi? Nie ma tutaj jednej prawidłowej odpowiedzi. Należy przede wszystkim zwracać uwagę na wysoką jakość, a nie na to jakie przedsiębiorstwo wyprodukowało daną rzecz.

Kategoria: Poradniki
Data: 30.08.2017
Social